vrijdag 26 april 2013

Nu de onderwagen klaar is, die doet wat ie moet doen, namelijk naar links en rechts bewegen, is de volgende klus het bouwen van de eigenlijke dwarsslede. Deze komt haaks op de onderwagen te zitten, en word verplaatsbaar van voor naar achter.

De opbouw hiervan moet een absoluut spelingsvrij geheel opleveren, daarom werden alle schuivende delen nastelbaar gemaakt, hout leeft nu éénmaal. Dit heb ik opgelost door middel van twee verschillende technieken, in de breedte word de speling regelbaar door verstelbare rollagertjes, in de hoogte heb ik gebruik gemaakt van kunststof glijbanen welke eveneens regelbaar zijn.

Als bouwmateriaal hier ook een mix van hout en plaat,  namelijk Essenhout en Berk multiplex. De glijbanen voor de slede zijn voorzien van de nodige uitsparingen en er zijn tevens zogenaamde "Rampa" moeren gebruikt om hier de stelbouten in te schroeven. De draadspindel is een ordinair stuk draadstang (M16) maar het werkt perfect:-)

Op deze slede werd dan als laatste item een gereedschapshouder opgebouwd, deze bouw ik geheel in functie van de beschikbare machine, namelijk een "Perles" bovenfreesmachine. Om alles zo veelzijdig mogelijk te houden is de houder op zijn beurt roterend uitgevoerd, zo kan ik letterlijk alle kanten uit.

De onderwagen werd ook nog voorzien van een "handrem" een stukje draadstang waarmee ik de onderwagen kan fixeren op het bed, omdat het oog ook wat wil heb ik hier maar een mooie knop voor gedraaid in Essen. De dwarsslede kreeg dan weer een handwiel in Peren. Het geheel word nu stilaan een houtvademecum.

Vandaag was dan het uur van de waarheid aangebroken, de eerste test. Freesmachine op zijn plaats, een stuk hout tussen de centers, draaias geblokkeerd en we konden frezen. Het resultaat is boven verwachting, het werkt van de eerste maal feilloos:-)
Omdat de koppeling tussen slede en draaias nog moet gebeuren werd het een rechte infrezing, maar de machine gaat als een mes door de boter, en zonder enige hapering, het is één vloeiende beweging.

Deel 1 is hiermee afgesloten, we kunnen met een gerust hart aan de volgende fase beginnen. Dat word een zeker zo grote uitdaging, ik heb namelijk voor mezelf de grens aardig wat verlegd. Om de machine nog veelzijdiger te maken ga ik er ook nog wat (houten) tandwielen tegenaan gooien. Door deze tandwielen mee te integreren in de totale constructie ga ik ook schroefdraad kunnen frezen met een maximale lengte van 1500mm.  Het (voorlopige) eindplaatje word dan: schroefdraad frezen, torsen frezen en spiralen frezen.

Bijgaand wat prentjes van de werken tot hier toe.

Essen geleidebanen.

Regelbare rollagertjes.

Stelschroef + Rampamoer.

Een draadstang als spindel.

De spindel gefixeerd op de slede.

Montage op de onderwagen.

De spindel is afgeschermd van stof en spanen.

De eerste bewegingen, motorisch aangedreven.

Voor- en achteruit, fluitje van een cent.

Het support 360° draaibaar.

De eerste freesbeurt.

Geleidestangen voor de bovenfrees, speling 0,02mm.

Bevestiging van de bovenfrees.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen