woensdag 17 april 2013

Aanpassen houten houtdraaibank.


De tijd is gekomen om mijn houten houtdraaibank een upgrade te geven, voel al een tijdje de nood aan een systeem om draaiwerk van spiralen en torsen te kunnen voorzien.
Eén en ander vraagt wel een serieuze aanpassing van de machine, omdat quasi de hele machine in hout gebouwd is gaat ook deze modificatie grotendeels in hout gebeuren, enkel waar het ondoenbaar is om hout te gebruiken komt er metaal om de hoek kijken. Assen, bouten, spindels, etc. zijn enkele voorbeelden hiervan.

Grosso modo is het de bedoeling om met een dwarsslede, ( identiek aan een metaaldraaibank) de draaias mee aan te drijven, dit door middel van een stalen kabel, die van de dwarsslede naar de draaias en weer terug naar de dwarsslede gaat lopen, wel over de nodige katrollen. Gaat men nu de dwarsslede verplaatsen over het bed dan gaat via de stalen kabel tegelijkertijd de draaias roteren. Als de dwarsslede nu nog uitgerust is met een bovenfrees dan gaat men afhankelijk van de gebruikte frees een tors of een spiraal frezen, semi-automatisch werken dus.

Omdat een goede voorbereiding nu éénmaal het halve werk is, tenminste dat zegt men toch, eerst maar begonnen om alles op papier uit te werken. Dan zie je al meteen eventuele pijnpunten en kunnen er snel de nodige wijzigingen aangebracht worden. Eens je aan het bouwen bent is dat al niet meer zo simpel.
Maar na enige tijd ontstond er, op papier dan toch, een werkbaar geheel. Tijd om wat materiaal te gaan verzamelen dus. Het lastigste was om de geschikte wieltjes te pakken te krijgen, bij het uittekenen had ik wel al rekening gehouden met de afmetingen opgegeven in de cataloog van de fabrikant, maar om die dingen dan effectief in handen te krijgen was toch een hele zoektocht. 500 stuks leveren is geen probleem, maar als je maar 16 van die dingen nodig hebt word het al snel wel een probleem. Maar eind goed al goed, heb uiteindelijk de wieltjes te pakken gekregen.

De volgende stap was een proefopstelling met de wieltjes, theorie en praktijk durven wel eens afwijken van elkaar, maar hier volgden beide hetzelfde spoor:-) Dat ging perfect werken.

De koe dan maar bij de horens gevat en begonnen aan het eerste onderdeel, de onderwagen van de dwarsslede kompleet met leibanen en tandheugel, nodig voor de verplaatsing van de onderwagen. Hiervoor word de onderwagen voorzien van een handwiel met op de as een tandwieltje dat in de tandlat aangrijpt. Draaien aan het wiel zorgt dan voor een gedoseerde verplaatsing van het geheel, eureka.

Bijgaand de nodige foto's om alles wat te verduidelijken.



De tekening.

De wangen van de onderwagen boren.

Een tandheugel in wording.

Twee leibanen voor de onderwagen, houtsoort is Essen.

En het nodige metaalwerk vervaardigen.

Tandwiel en as voor het handwiel.

Klaar voor montage

Idem voor de tandheugel.

De bovenplaat voor de onderwagen, Berken multiplex.


Eerste passing.

Handwiel geplaatst.

Een perfect werkende onderwagen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten