woensdag 1 mei 2013

De dwarsslede is een werkend geheel geworden, er kan dus begonnen worden aan de volgende stap, namelijk het zagen van de nodige tandwielen. Het merendeel is nodig voor het schroefdraad frezen, eentje is gereserveerd voor het spiraal of torsen frezen. Het ding gaat hier dienen als verdeelschijf, maar hierover later meer.

Tandwielen dus, nodig om schroefdraad van verschillende spoed te kunnen vervaardigen. De aandrijving van de draaias gaat zowel voor het spiraal- als voor het schroefdraadfrezen gebeuren door de dwarsslede,  door middel van een eindloze staalkabel die rond een stalen poulie gedraaid word. De diameter van deze poulie bepaald de spoed bij het spiraalfrezen, de formule: diameter x pi geeft ons de omtrek van dit onderdeel, dit is dan tevens de spoed die gaat gefreesd worden.

Als de diameter van deze poulie 39mm is dan geeft dit 39 x 3,14 = 122,45mm spoed. Een mooie waarde voor een spiraal,  maar voor schroefdraad is dit geen werkbare waarde. Om uit te komen op een spoed van 3 à 5 mm moet er dus serieus gereduceerd worden, dit gaat gebeuren met de nodige tandwielen. Door met een tussenas te werken, en met de nodige wisseltandwielen, ga ik in de praktijk verschillende waardes kunnen instellen, gaande van 2,5mm tot 8mm spoed. Door het bijmaken van tandwielen kan ik indien gewenst nog andere waardes verkrijgen, de "sky is the limit" hier.

Dank zij Mathias Wandel zijn "Gear template generator", is het uitprinten van de nodige sjablonen een fluitje van een cent. De sjablonen worden op het uitgangsmateriaal gelijmd (Berk multiplex) en na een paar uur drogen kan er gezaagd worden.
550 tanden, dat is de score na een paar uur zagen, maar de nodige tandwielen zijn een feit. Na nog wat boor- en freeswerk zijn deze klaar om afgewerkt te worden met lijnolie.

Bijgaand nog wat plaatjes.

Sjablonen gelijmd.

En maar zagen.

550 tanden gezaagd, nu de laatste loodjes nog.

Omdat het oog ook wat wil,  spaken zagen.

Kant en klaar.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen