vrijdag 31 mei 2013

Nu het draaien van spiralen perfect verloopt kwam als volgende test het schroefdraad frezen aan de beurt. Een frees voor de binnendraad had ik al een hele poos liggen,  een freesje voor de buitenschroefdraad moest ik bestellen, beide hebben een tophoek van 60°, dit resulteert dan een een metrische schroefdraad.

Nu, kort samengevat, het schroefdraad frezen verliep perfect, alle draadgangen mooi evenwijdig en allemaal op de zelfde afstand van elkaar, een schot in de roos dus.  Nu kon ik beginnen om één en ander definitief af te werken, zoals de assen waar de tandwielen op draaien. Voor een eerste montage had ik hier gebruik gemaakt van stalen bouten en wat rondsels, dit werkt wel, maar het kon beter en eleganter opgelost worden. Daarom nieuwe stalen assen gedraaid en voorzien van een recht stuk dat in de gleuf van de 'brug" past, zo kan ik de assen los of vast zetten met één sleutel. Dit werkt heel wat makkelijker. Tezelfdertijd alle tandwielen gekalibreerd en voorzien van eenzelfde centerboring, zo zijn nu alle tandwielen onderling te koppelen en perfect uitwisselbaar met elkaar.

Tijdens de klus blijven de ideeën opborrelen,  zo heb ik nu ook een support gemaakt waar de beitels van het boldraaitoestel in kunnen gebruikt worden. Het resultaat van deze aanpassing is dat ik nu elke cilinder perfect op maat kan draaien, analoog aan wat op een metaaldraaibank gebeurt.
En of dat het nog niet veelzijdig genoeg is, vandaag het support aangepast om ook een leunspaan te kunnen opspannen, dit werkt veel sneller dan telkens de originele leunspaan te plaatsen om een stuk schroefdraad af te steken.

De laatste aanwinst,  een beitelsupport.

Tevens een maataanduiding vervaardigd, meten is weten.

De beitel aan het werk.

De definitieve oplossing, echte assen.

En een nieuw hendel om de zaak in beweging te zetten.

Gekoppelde tandwielen.

De nieuwe assen, met een vlak stuk.

Onderste tandwiel met stalen poulie voor de staalkabel.

Een vlak stuk vijlen aan de nieuwe as.

Alles definitief geplaatst en afgewerkt.

Een bord met alle onderdelen erop, netjes bij elkaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten