donderdag 8 november 2012


Vandaag de slede, oftewel het staartstuk, samen gebouwd. Dat is dus één onderdeel dat volledig klaar is. Het spul is ondertussen terug gedemonteerd en alles is gebeitst, morgen volgt dan de definitieve montage.

Analoog aan de eerder gebouwde trapdraaibank zit alles met wiggen in elkaar, dat staat garant voor snelle opbouwtijden. Zelfs de schoor word op spanning gezet met een wig. Eens alle wiggen aangetikt staat alles snaarstrak, er zit dan in heel de constructie niet de minste beweging meer.

In de slede zitten ook de laatste twee tandwielen om de ene draaihaak aan te drijven tijdens het draaien van het touw. De 3, 4, of 5 getorste strengen of kardelen worden hiermee tot één touw ineen gedraaid. 
De slede is lang genoeg gemaakt om het lage uiteinde te kunnen balasten tijdens het touwslaan, deze balast is nodig om de slag te regelen die de kardelen maken ten opzichte van elkaar tijdens het touwslaan. Het achtereind is daarom voorzien van een sloef met afgeronde hoeken zodat tijdens het draaien de slede kan opschuiven richting draaipaal.

De gaten waar de pennen invallen zijn onder een hoek geboord, omdat het opstaande deel mooi waterpas staat op de hellende basis zijn schuine gaten het resultaat. Maar geen nood, dat doet niks af aan de sterkte.

Verder nog wat metaalbewerking uitgevoerd om de laatste tandwielen te omvatten met een stalen lat van 50x5mm, in deze lat draaien de twee assen van de tandwielen. De stalen strip levert een compactere bouw op, met hout (wat ik eerst van plan was) zou dit heel wat logger geworden zijn. Maar na het bestuderen van de lijnbanen in het museum heb ik maar voor staal geopteerd, dat is tenslotte wetenschappelijk verantwoord.

Morgen komt de rest van de draaipaal aan de beurt, de module met de draaihaken staat al te wachten om ingebouwd te worden. Wat dan nog rest is afwerking, nog wat kleine spullen zoals de handvaten op de zwengels en de klos, nodig om de kardelen tot touw te draaien.




De basis van de slede.

Tandwielen monteren.

Dat werkt!

Wiggen, nog altijd de beste borging voor een verbinding.

De slede op het beitsen na klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen