zondag 4 november 2012

En nog een stapje verder. Niet alles kan in hout vervaardigd worden, er komt ook wat metaalbewerking  bij kijken. De draaihaken, de assen waar de tandwielen op draaien en de zwengels  om deze aan te drijven zijn uit staal vervaardigd.
Dit betekende heel wat las en draaiwerk om van enige bouten, verbindingsmoeren, rondstaal, en oogvijzen werkende onderdelen te maken.

De houtconstructie waar deze onderdelen alle in samengebouwd worden bestaat uit Inlands Noten en Eik.
Het Notenhout was een afgekeurd restje van de halkast die hier wat lager te zien is. Het is heel mooi hout qua kleur, maar er zaten zodanig veel fouten in het hout dat ik enkel kleine restjes heb kunnen recupereren. Laat nu deze restjes voor dit klusje juist groot genoeg zijn:-) Je moet ook wat geluk hebben in het leven.
De hele combinatie van tandwielen, assen en draaihaken zit opgesloten in één module, deze word nadien in zijn geheel ingebouwd in de rest van de constructie. Voordeel van deze manier van werken, in de toekomst kan ik makkelijk andere modules inbouwen. Ik denk hier aan een module met andere overbrengingsverhoudingen,  meer of minder draaihaken, etc.

In de module zit geen enkel lager, alle assen draaien vetgesmeerd in het hout, door het lage toerental is hier geen enkel probleem mee te verwachten. Bij het slaan van touw gaat er aan de haken getrokken worden ( getorst touw krimpt in lengte) Hier heb ik wel rekening mee gehouden, er zitten dan ook de nodige messing bussen ingebouwd om te vermijden dat er staal op staal draait. Deze bussen zitten enkele langs de buitenkant, = namelijk de belaste kant.

Na een eerste test met de samengebouwde module kan ik zeggen dat alles picco bello werkt, de houten tandwielen lopen als een zonnetje. Qua werking verschillen ze in niets van hun stalen neven. Ze zijn alleen heel wat goedkoper, en op elke afmeting zelf te vervaardigen.

De werking ervan valt zo goed mee dat ik er in de toekomst nog van ga gebruik maken.

De combinatie van een oogvijs met een moer levert een perfecte draaihaak op,
 weliswaar na enig las- en slijpwerk.

Bouten verlengen en de las glad draaien, eindresultaat een mooi as.

Een "versnellingsbak" samen bouwen.

Alle draaihaken gemonteerd.

Een perfect werkend geheel, er komt wel nog een houten handvat op de zwengel.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen