zondag 28 oktober 2012

Een nieuwe lijnbaan om touw te slaan.


Nu de weerman toch kouder weer voorspeld, maar begonnen aan een winterproject. Dat word dus een heuse touwslagerij of lijnbaan. Een installatie om van garens touw te maken, van paktouw tot sleeptros, alles kan.

Om touw te slaan heb je een paar essentiële zaken nodig, zoals wat vrije ruimte ( minimum de lengte van het touw dat je wil slaan) en een toestel om de strengen van het touw te kunnen torsen en ineen te draaien.
Het toestel hiervoor nodig bestaat uit verschillende delen, een draaipaal,een slede, en een klos. De draaipaal bevat een mechanisme om via een hendel 3, 4, of 5 haken te laten ronddraaien, (afhankelijk van het te vervaardigen touw)  Op deze manier worden de garens tot strengen getorst. Om deze haken te laten roteren gebruikt(e) men meestal een tandwieloverbrenging.

De slede welke aan het andere eind van het te maken touw komt te staan werkt als staartstuk, hier komen alle garens en strengen op één haak te zitten, deze haak kan op zijn beurt geroteerd worden eens men de strengen begint ineen te draaien. Ook hier komt er dus een tandwieloverbrenging te zitten. Tijdens het draaien van de garens tot strengen worden deze uiteen gehouden door een klos. Nog een belangrijk onderdeel dus, de klos is een taps toelopend rond stuk hout met 3,4,of 5 halfronde uitsparingen in de lengterichting van de klos georiënteerd.

Om het slaan van touw tot een goed einde te brengen heb ik dus drie verschillende onderdelen nodig, de draaipaal, het staartstuk of slede, en de klos. 

Na de hersenen een tijdje gepijnigd te hebben heb ik alles grosso modo op papier gezet, de grote lijnen liggen vast en de meeste details zijn ingevuld. Maar alvorens ik een definitieve werktekening maak van het geheel, besloot ik om eerst de tandwielen te vervaardigen. Op deze manier kan ik de effectieve steekcirkels van de tandwielen opmeten en in de tekening brengen. Dat werkt makkelijker dan andersom De maatvoering van de tandwielen is bij deze manier van werken niet echt belangrijk. Omdat de reële afmetingen nu in de tekening verwerkt worden ben ik zeker dat alles past

De tandwielen dus, dank zij de "Gear template generator" van Matthias Wandel ( een hele vriendelijke Amerikaan)  moest ik het warm water niet opnieuw uitvinden, even de juiste overbrenging ingeven en printen maar.
Alhoewel ik eerst van plan was om deze tandwielen te vervaardigen uit gelaagd Afzelia heb ik hier toch maar van af gezien. Tussen allerlei restjes materiaal had ik nog wat watervast verlijmd multiplex staan in okoumé 22mm, een plaat opgebouwd uit 11 lagen, dus perfect materiaal voor de klus.
Na wat zaag en schuurwerk zijn de tandwielen een feit, op de proefstand liepen ze als een zonnetje. Vanavond alle tandwielen op hun loopvlak rijkelijk voorzien van Epoxy, dat komt de duurzaamheid ten goede. 
Bij alle nog bestaande lijnbanen zijn deze tandwielen vervaardigd uit staal of gietijzer, maar je bent houtbewerker voor iets, dus komen er houten tandwielen in te zitten, ik ben er vrij zeker van dat deze de klus kunnen en zullen klaren.

De eerste onderdelen, van wat eens gereed een lijnbaan moet worden, zijn dus een feit. Komende week de rest eerst maar eens uittekenen, dat vergemakkelijkt de klus al heel wat. 

De totale constructie moet er qua uitstraling en afwerking komen uit te zien als mijn trapdraaibank, en idem aan deze, het hele boeltje moet ook snel op- en af te bouwen zijn. Hoe kleiner de onderdelen, hoe makkelijker alles te verplaatsen of te vervoeren is. In deze constructie gaan dus eveneens de nodige wiggen gebruikt worden om alle verbindingen zonder speling op te sluiten. Het is een oude en beproefde constructietechniek die het nog steeds doet.

Bijgaand de eerste plaatjes,

De eerste schets.

De vorm even uitprinten en op een stuk plaat gekleefd.

Een kant en klaar tandwiel.

Geknipt werk voor een figuurzaag.

Even een proefstand gemaakt om de tandwielen te testen, die lopen als een zonnetje.

2 opmerkingen:

  1. hoe kom je aan de tekeningen van de tandwielen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste André

    Met veel plezier en interesse heb ik uw blog gelezen over de Lijnbaan
    Nu wil ik er zelf een gaan maken alleen is mijn vraag hoe groot zijn de tandwielen en of heeft u de tekeningen nog van de Lijnbaan

    Mvg Bert

    BeantwoordenVerwijderen