Maar door het tijdelijk samenbouwen van een houtdraaibank met een kolomboormachine is de klus nog redelijk snel geklaard. Op- en afbouw van de tijdelijke combinatie was nog het langste werk.
Hiermee was al een groot deel van de klus geklaard, de volgende stap was het draaien van de tappen die nadien de gaten terug moeten dichten, en het staal op zijn plaats gaan houden.
Daarvoor heb ik een stuk kopshout op maat gedraaid, omdat op het kopse vlak van de tappen de houtnerf moet doorlopen was ik genoodzaakt om het stuk hout dusdanig te zagen dat de houtnerf haaks staat op de centerlijn van de draaibank. Om het stuk rond te draaien heb ik gebruik gemaakt van een zware schalenguts van 18mm, dat draaide heel vlot.
Eénmaal de cilinder op maat gedraaid, was het enkel de verschillende tappen afsteken en klaar.
Alles is nu klaar om de 12 stalen gewichten te plaatsen, het resultaat van dit alles zou dan een perfect werkende trapdraaibank moeten opleveren. Ook omdat er dank zij deze klus 10kg gewicht bij komt, het totaalgewicht van het aandrijfwiel gaat na deze modificatie 26,50kg bedragen, dat scheelt een slok op een borrel.
Bijgaand de nodige foto's van de modificatie's.
Today, I made the
necessary modification to the drive wheel. I had to improvise.
To drill 12 holes with
50mm diameter, who are exact equally deep, isn’t simple, especially
on a big wheel.
I temporary
assembled a wood lathe with a drill press, the work was
done reasonable fast. The assembly and dismantling of it took most of
my time.
This was the biggest part
of my job. The next step was the turning of the dowels, they had too
close the holes and keep the steel in place.
Therefore, I took a
piece of end grain, turned custom. Because on the end grain of the
dowels, the veins had to match the rest of the wood, it was necessary
to saw the piece of wood so the wood veins were perpendicular on the
centre line of the lathe. To make the piece turn round, I used a
heavy scales gouge of 18mm. It turned very smoothly.
Once the cylinder was
custom made, I only had to stab the different dowels and ready.
Everything is ready
now to place the 12 steel weights. The result of it all must be a
perfect working staircase lathe. Also because, thanks to the job,
there’s 10kg weight extra, so the weight of the drive wheel is now
26.50kg. This must make a difference.
Accompanying the
necessary photo’s of the modifications:
een tijdelijke samenbouw van twee verschillende machines.
Het resultaat van dit alles, 12 gaten op een rij.
De bijhorende tappen draaien.
Maar enkele meer gedraaid, je weet maar nooit.
Een perfect passende tap, met de houtnerf in de juiste richting.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten