Het tweede essentiële onderdeel zit
ondertussen ook in elkaar, de draaipaal dus. De hele constructie
dient enkel om de eerder gemaakte module met de draaihaken in op te
sluiten.
Ook hier weer de nodige wiggen om alle
verbindingen op te sluiten. Sommige verbindingen kan ik niet
opsluiten met een wig, hier heb ik terug gegrepen naar een soortement
stalen "toognagel" Deze zijn ook makkelijk te verwijderen
bij demontage van de constructie. Veel krachten komen er niet op, ze
moeten enkel de schoren en de stijlen spelingsvrij opsluiten.
Doordat er in de constructie zoveel
wiggen zitten konden de steekbanden komen te vervallen:D De hele
constructie kan dermate stijf gezet worden met de wiggen dat
bijkomende steekbanden gewoon overkill zouden zijn. Weeral wat werk
gespaard dus.
Over schoren gesproken, bij dit
onderdeel zijn die in Noten uitgevoerd, de rest van de constructie is
in eik, op uitzondering van de wiggen, die zijn uit een stukje
robinia gezaagd.
Daar de houten handvaten voor de
zwengels gedraaid zijn uit een stukje Iep, brengt dat de totale score
op zes verschillende houtsoorten. Gaat er nadien met het ding geen
touw geslagen worden dan word het maar een houtvademecum:p
Na de nodige pen en gat verbindingen
aangebracht te hebben, de hele constructie eens samengebouwd,
inclusief module, om te zien of alles past. Dat is het geval, alles
kan nu opgezuiverd en gebeitst worden, zo kan volgende week ook dit
onderdeel definitief gemonteerd worden.
Omdat ik gisteren de onderdelen van de slede nog gebeitst had konden die vandaag opnieuw gemonteerd en afgewerkt worden met lijnolie. Dit onderdeel staat nu klaar voor de start.
Klaar voor aktie. |
De tandwieloverbrenging in beeld. |
Verbindingen met wiggen. |
Alles past. |
Langs een andere zijde bekeken. |
Een stalen "toognagel" |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten